Resident Carly Everaert bij Ulrike Quade Company
Carly Everaert is kostuumscenograaf wienst werk bekendstaat om de kleurrijke, gelaagde en genderfluïde benadering, waarbij kunst en activisme naadloos in elkaar overlopen. Carly’s kostuums zijn vaak een collage van bestaande kleding en materialen die op het lichaam van de acteur tot leven komen. Naast het ontwerpen van kostuums, geeft Carly les aan de afdeling Scenografie van de Academie voor Theater en Dans. Hen maakt deel uit van de onderzoeksgroep Embodied knowledge, waar Carly vanuit een intersectioneel, praktijkgericht perspectief onderzoek doet naar kostuum, ruimte en belichaming. Hen geeft ook een kritische theorie-cursus genaamd ‘Radical Thinking’. Als curator is Carly betrokken bij diverse initiatieven zoals Becoming Community en Shebang. Sinds 2019 werkt hen samen met de Ulrike Quade Company. Carly ontwierp de kostuums voor producties als The Fairy Queen, Technostalgia, Womb en De Foetushemel. Deze samenwerking heeft zich ontwikkeld tot een conceptuele en inhoudelijke betrokkenheid waarin de grenzen van beeldend theater worden opgerekt en toekomstscenario’s worden verkend vanuit een intersectioneel, feministisch, queer en quantum perspectief.
Biografie
Carly (1960) studeerde aan de Amsterdamse Academie voor Beeldende Vorming. Recente projecten omvatten het kostuumontwerp voor de Trojan Wars , Queer Planet en Romeo &Julia bij HNT-jong. Carly werkte samen met Liesbeth Coltof aan Hoffen und Sehnen en Miroloi in Bochum en Berlijn. Miroloi ontving vorig seizoen Der Faust voor beste jeugdtheaterregie in Duitsland. In 2022 ontving Carly de Prosceniumprijs voor hun hele oeuvre. In het jaar 2022-2023 ontving Carly een onderzoeksbeurs van het lectoraat van de ATD, waarmee hen verschillende bestaande samenwerkingen heeft kunnen doorontwikkelen, zoals die met Mira Thompson rondom Disability Justice and the (performing) arts en met Selm Merel Wenselaers, waarbij zij het belang van een trans-blik op performance onderzoeken.
Residentie
Tijdens de residentieperiode onderzoekt Carly de relatie tussen de KUKA-robot, de pop Orito en de mens/performer. Dit doet hen met technieken die deze relaties zichtbaar kunnen maken, waarbij stof, draad en andere textiele materialen de basis vormen. Vragen die centraal staan in het onderzoek zijn: Hoe beïnvloedt het materiaal de zichtbare of voelbare relatie tussen de pop en de KUKA? Wat gebeurt er als je de gedeelde ruimte van deze entiteiten materialiseert? En krijgt de KUKA-robot een menselijkere dimensie door middel van stof of kostuum?
Gedurende deze residentie verkent Carly de dynamiek tussen de KUKA-robot en andere mogelijke entiteiten op toneel. Zo opent Carly via hun praktijk een ingang om te reflecteren op de relatie tussen mens en machine, waarbij ruimte ontstaat om nieuwe interacties en hiërarchieën tussen technologie en mens op het toneel te verkennen. De reflecties die voortkomen uit dit onderzoek worden meegenomen in de ontwikkeling van de robotopera Orito, die in 2025 wordt gerealiseerd in samenwerking met Lisenka Heijboer, Stephanie Pan en anderen.
Centre Stage Robotics
Centre Stage Robotics is een onderzoeksproject geleid door Ulrike Quade Company, in samenwerking met beeldend kunstenaar Bram Ellens, programmeur Rick van Dugteren van Event Robotics en Creative Robotics, en prof. Dr. Maaike Bleeker van de Universiteit Utrecht. Het project onderzoekt de inzet van industriële robots en robotica in theatrale en performatieve settings.
Het doel van Centre Stage Robotics is om de podiumkunstensector te voorzien van inspiratie, kennis en nieuwe werkvormen. Tegelijkertijd wordt onderzocht hoe kennis uit de podiumkunsten, met name poppenspel, de wereld van robotica kan inspireren en helpen bij het vormgeven van een toekomst met robots.
Residentieprogramma
Als onderdeel van Centre Stage Robotics biedt Ulrike Quade Company residenties aan voor kunstenaars. Tijdens deze residenties krijgen de deelnemers de kans om intensief samen te werken met de KUKA-robot. Het programma omvat ook workshops en leidt tot presentaties waar de opgedane inzichten gedeeld worden.