Het verhaal
Okay, I’m Al-x is een installatie waar een 4,5 meter hoge pop en twee industriële robotarmen gezamenlijk een pop uit de toekomst verbeelden. Wie bespeelt wie? Alex verwelkomt de bezoekers van de Floriade, en kijkt uit over alle paviljoens die een voorstel doen over de toekomst. Alex staat met haar speelgoed robotje Rocky klaar om te verkennen hoe natuur en technologie tot elkaar versmelten.
In samenwerking met verschillende ontwerpers ontwikkelt de Ulrike Quade Company een stuk dat op speelse wijze de relatie tussen natuur en technologie verkent, en een fantasierijk toekomstbeeld naar de Floriade brengt.
Credits
Al-x:
Concept: Ulrike Quade Company & Creative Robotics
Assistent / repetitieleider: Suze van Miltenburg
Choreografie poppenogen: Suze van Miltenburg en Tim Hammer
(Tech.)Dramaturg: Marijke Hessels
Algemeen- en Technisch Producent: Jaap van Eggelen
Geluidsontwerp: Richard van Kruysdijk
Kostuumontwerp: Lisa Konno en Carly Everaert
Productiemedewerker: Sofia van Doggenaar
Installatie:
Poppenmechaniek, schaling en uitvoering: Jan Konings / Motion FX
Poppenhoofd en handen: Sanne Vischer
Kuka armen: Rick van Dugteren en Bram Ellens (Event Robotics)
3D printen hoofd en handen: Sander Verleg
Kleedster en kostuum: Petra Vink
Hoofd & Handen
Het hoofd en de handen van Al-x zijn in eerste instantie geboetseerd door Sanne Visser.
Kostuum
Het kostuum is in eerste instantie ontworpen door Lisa Konno en is door ontwikkeld door Carly Everaert.
KUKA Armen
De KUKA armen zijn door Rick van Dugteren van Event Robotics geprogrammeerd.
01 – Hoofd & Handen
Het hoofd en de handen van Al-x zijn in eerste instantie geboetseerd door Sanne Visser. Sanne is een visagist/beeldhouwer die in klei de realistische sculpturen heeft gemaakt van het gezicht en de handen. Daarna zijn ze inschaal vergroot tot maat van Al-x en door een enorme 3D printer geprint. Al-x verwijst naar een wezen uit de toekomst, dus hebben we ervoor gekozen om niet te expliciet uit te beelden of het een meisje, jongetje, volwassene of klein kind is.
02 – Kostuum
Het kostuum is in eerste instantie ontworpen door Lisa Konno en is door ontwikkeld door Carly Everaert. Elementen uit het kostuum zoals de kroon, zijn zowel geinspireerd door goddelijke verschijningen, maar ook door Nederlandse folklore. De gewrichten zijn zichtbaar gebleven als zijnde een combi tussen mens en techniek, zo verbloemen we niet waar Al-x aan de robotarmen vast zit, maar lichten we die versmelting juist uit.
03 – KUKA armen
De KUKA armen zijn door Rick van Dugteren van Event Robotics geprogrammeerd. Het was nog een hele klus om ervoor te zorgen dat die armen van elkaar wisten waar ze waren. Als ze een overwachte beweging zouden maken, zou het metalen frame waar de romp van Al-x omheen is gebouwd direct aan stukken gescheurd worden. Heel precies, en geïnspireerd door poppenspelers, hebben de KUKA’s leren samenwerken.