Foto: Benning & Gladkova
Over Ulrike Quade
Ulrike Quade maakt beeldend theater en heeft een levendige praktijk als artistiek onderzoeker. In intieme lunchvoorstellingen, interdisciplinaire dansproducties, grootschalige opera’s en mengvormen hiervan, snijdt ze relevante maatschappelijke onderwerpen aan en bevraagt ze wat vanzelfsprekend lijkt.
Ulrike werkt regelmatig samen met gerenommeerde en opkomende kunstenaars, won diverse (internationale) prijzen voor haar werk, waaronder de Wim Meilink prijs voor haar oeuvre in 2022; en reist met haar voorstellingen in binnen- en buitenland.
“De verhalen die ik deel, zie ik als mogelijke toekomstbeelden. Gedachte-experimenten over hoe wij co-existeren met technologie en hoe we de toekomst voor ons willen zien.” – Ulrike
Toekomstbeelden
De razendsnelle ontwikkeling van technologie speelt een grote rol in het werk van Ulrike Quade. Zowel in onderwerp als in vorm. Internet, AI en steeds vaker ook robots, zijn overal om ons heen en raken meer en meer verweven met ons leven. Ulrike onderzoekt hoe deze innovaties onze samenleving en ons menszijn beïnvloeden. Want hoewel het ons denken nu al ver te boven gaat, en we niet weten hoe het zich verder ontwikkelt, zijn we nog steeds zelf aan zet; en kunnen we eigenaarschap nemen.
In haar voorstellingen en projecten blijft Ulrike daarom dicht bij de realiteit. Ze werkt nauw samen met universiteiten en studierichtingen om verschillende perspectieven op te halen: met de studie Liberal Arts and Sciences, bijvoorbeeld, van de Universiteit Utrecht, die de mens ten opzichte van zijn omgeving en de ander onderzoekt; of de studie Robotics van de Technische Universiteit in Delft, die de ontwikkeling van vernieuwende technologie als robotica bestudeert.
Wetenschappelijke kennis en Ulrike Quade’s eigen artistieke onderzoek, vormen nu de basis van voorstellingen en projecten. Zoals bij Roman en ELIZA. Een studie en voorstelling over het digitale voortbestaan van een overleden jongen met hulp van een chatbox. Voor vrienden dempt het de pijn van het afscheid. Voor de familie is het moeilijk te verdragen. Het roept de vraag op wat jij zou doen.
Wim Meilink
Oeuvreprijs 2022
Coco Chanel
Beste theatervoorstelling ‘17/’18
De Schrijver
Audience Award BITEF Festival
De Schrijver
The Little Prince award, International Puppet Theatre Festival
“Hartroerend”
★★★★ De Volkskrant over Mahler & Kokoshka
“Een prachtig verbeeld en in scène gezet hedendaags sprookje voor grote mensen”
Theaterkrant over Vrouw of Vos
“Een niet in woorden te vangen toveren”
★★★★ Theaterkrant over Coco Chanel
Japans poppentheater
Ulrike Quade begon haar carrière in 1999 als poppenspeler en performer. In 2006 richtte ze haar eigen company op en ontwikkelde ze zich verder als regisseur. In haar eerste voorstellingen hervertelt ze mythes, literatuur en fantasieverhalen over onderwerpen als identiteit, authenticiteit en eenzaamheid. Geïnspireerd op het Japanse bunrakutheater brengen de acteurs op het toneel vaak (levens)grote poppen tot leven in een poëtische scenografie, die de gelaagdheid van de voorstelling in beeld brengt.
Voor Ulrike staat de pop symbool voor de mens en het menszijn, en de scenografie voor de wereld eromheen, die o.a. onder invloed van het internet steeds complexer, gelaagder en omvangrijker wordt. Ze brengt objecten en poppen tot leven om meerdere kanten van een onderwerp te laten zien. En geeft een stem aan dat wat niet kan spreken of ondervertegenwoordigd is. De mens is slechts een onderdeel van de biotoop waarin we leven.
De oude Grieken schreven mythes om de wereld te verklaren. Ulrike Quade brengt ook verhalen die inzichten bieden, al zijn die minder moralistisch. Ze wil vooral troost en hoop bieden.