Start team
Het team wordt samengesteld
Rocky de Robot is een modern sprookje verbeeld door de Ulrike Quade Company. Rocky dwaalt rond in een toekomstig landschap genaamd Flevoland en verhoudt zich tot de verschillende entiteiten die daar verschijnen. Tijdens deze verkenning ontmoet Rocky een bloem. Deze onverwachte ontmoeting leidt tot een verkenning van zichzelf. Wie is Rocky in relatie tot een bloem? Hoe verhoudt hij zich tot deze andere soort? Is diens systeem in staat zich te verbinden?
Rocky the Robot is gebaseerd op een short story van Abner Preis, genaamd The Robot Who Fell in Love With a Flower. Met deze voorstelling zet de Ulrike Quade Company haar onderzoek naar de relatie tussen technologie en theater voort. In samenwerking met verschillende ontwerpers ontwikkelt de Ulrike Quade Company een stuk dat op speelse wijze de relatie tussen natuur en technologie verkent, en een fantasierijk toekomstbeeld naar de Floriade brengt.
Performers:
Gil the Grid
Wesley Rommy
Mark ‘Brui5er’ Sheats
Ruben Lapong
Angel Gonzalez Felix
Tamara Robledo Oud
Sirak Areguy, Kaide Gonzalez
Matilde Tommasini
Technische spelers:
Felix de Ruiter
Hendrik Walther
Roel Weerdenburg
Felipe von Dobschütz-da Silva
Jorn Kortooms
Etta Harkness Bartholdi
Technische uitvoering Licht & Geluid:
Luuk Mol
Chris Dekker
Bjernd Schipper
Dio Brattinga
Roel Zintel
Martijn de Bonte
Jason Muller
Manon Sabrina Buscop
Artistiek/Productioneel Team:
Regie: Ulrike Quade
Regie-assistentie: Suze van Miltenburg & Anne van Dorp
Tech Dramaturg: Marijke Hessels
Algemeen- en Technisch Producent: Jaap van Eggelen
Uitvoerend producent: Benjamin Boer
Technisch/Licht Ontwerp: Floriaan Ganzevoort
Kostuumontwerp: Lisa Konno
Bloem constructie: Tamar Stalenhoef & Elke Broeders
Kleding: Petra Vink
Rocky coördinator: Casper de Jong
Bloemen uit podium: Niels ten Broeke
Choreografie: Amenti Collective / Gill the Grid
Compositie: Richard van Kruysdijk
Vormgeving Rocky: Patrick Beverloo
Animatie: Mirjam Debets
Rocky hardware en software: De Handige Mannen (Sijmen Janssen en Lars van Kleef)
Productie assistentie: Sofie van Doggenaar en Eveline van der Sijde
Hoofd techniek: Luuk Mol
Mapping Animatie: Mark Thewessen
Decorbouwer: Erik Bleeker
3d print hoofd en handen: Sander Verleg
Stem Rocky: Rosa Reuten
Opnames Stem Rocky: Daan Kandelaars
Bewerking Stem Rocky: Niels Runderkamp
Stickers Drone: Valerie Valk
Zakelijke Coordinatie: Charlotte Adrian & Jimmy-Pierre de Graaf
Rocky
Wat begon als een prototype van radio-bestuurbare auto’s, piepschuim en witte emmers, eindigde in een performance robot met maar liefst 6 verschillende technische spelers.
Bloem
Nadat ontwerper Tamar Stalenhoef de eerste schetsen had gemaakt van een twee-en-een-half meter hoge bloem die bevestigd is aan het lichaam van een danser, konden we van start!
Animatie
Als allerlaatste kwam het plan om met grote led-schermen te werken op het podium.
Bloemen uit het podium
Kunstenaars Ed en Niels ten Broeke bedachten hoe er verschillende soorten bloemen uit het podium konden verschijnen. Van opblaassystemen tot uitschuif-antennes, allerlei prototypes passeerden de revue.
Dans
De dans is gemaakt door Amenti Collective, en elke danser die in de zes maanden spelen op het podium heeft gestaan is deel van dit danscollectief uit Rotterdam. Onder leiding van Gil the Grid is de bloem al improviserend tot een personage verworden.
Decor
Vanuit het idee dat Rocky in een wereld leeft waar hij nog nooit een bloem of een bij heeft gezien, wilden we een voorstelling maken van de wereld die als een soort chip ervoor zorgt dat alles met elkaar in verbinding staat.
Het ontwerp van Rocky startte met prototypes van radio-bestuurbare auto’s, piepschuim en witte emmers. Casper de Jong was verantwoordelijk voor deze eerste stappen. Vervolgens zijn Lars en Sijmen aan de slag gegaan met het bouwen en programmeren van het geraamte van Rocky. Hij is helemaal vanuit het niks opgebouwd, ook de software en de afstandbediening zijn handgemaakt. Toen de afmetingen en de bewegingen van de nek duidelijk waren zijn we met Patrick Beverloo om de tafel gegaan om te bedenken wat het uiterlijk van Rocky moest zijn. Toen Rocky eenmaal de vloer op moest, bleek dat zo’n robot lang niet altijd doet wat we hebben afgesproken. De technische spelers, maar liefst zes verschillende mensen die elkaar afwisselden, hebben zich opgeworpen als reparateurs, beveiligers en bestuurders van Rocky. Een les die we uit dit ontwerp leerden was dat een robot nooit ‘af’ is, maar constant maintenance nodig heeft.
Nadat ontwerper Tamar Stalenhoef de eerste schetsen had gemaakt van een twee-en-een-half meter hoge bloem die bevestigd is aan het lichaam van een danser, maakte ze een eerste versie. De kern is een soort tuig waar met een metalen frame de stengel van de bloem aan is bevestigd. Door middel van touwtjes aan enkels en polsen van de danser kunnen de bloemblaadjes individueel open en dicht worden bewogen.
Als allerlaatste kwam het plan om met grote led-schermen te werken op het podium. Vanwege de wind en regen was er een soort wit zeil langs de zijkanten van het podium gespannen door de Floriade, begrijpelijk, maar niet een heel poetisch beeld. Mirjam Debets wist door middel van kleurrijke animaties het verhaal van Rocky een prelude en een conclusie te geven, alsook een levendig decor te bieden aan het grote openlucht podium.
Kunstenaars Ed en Niels ten Broeke bedachten hoe er verschillende soorten bloemen uit het podium konden verschijnen. Van opblaassystemen tot uitschuif-antennes, allerlei prototypes passeerden de revue. Niet alleen wat er leuk uit zag was van belang, maar ook hoe het zou werken ondanks de kleine ruimte onder het podium en onder invloed van de verschillende weersomstandigheden. Uiteindelijk kwamen ze uit op drie verschillende systemen die in het podium van de Floriade zijn verwerkt.
De dans is gemaakt door Amenti Collective, en elke danser die in de zes maanden spelen op het podium heeft gestaan is deel van dit danscollectief uit Rotterdam. Onder leiding van Gil the Grid is de bloem al improviserend tot een personage verworden. Omdat de tegenspeler van de bloem, Rocky, lange tijd nog onder constructie was, vroeg dit veel voorstellingsvermogen. De dans is dan ook bij elke danser net een beetje anders, als een vingerafdruk.
De vloer is bedrukt met een printplaat. Vanuit het idee dat Rocky in een wereld leeft waar hij nog nooit een bloem of een bij heeft gezien, wilden we een voorstelling maken van de wereld die als een soort chip ervoor zorgt dat alles met elkaar in verbinding staat. De artificiële kleuren, blauw en fel groen, zijn een contrast met het zachte roze van de organische bloemen op het podium.