Wat als alle mensen in één klap verdwijnen, kan de techniek dan voortbestaan zonder ons? Of zou de techniek ons gaan missen?
Welkom op Mars. U maakt een wandeling tussen de restanten van een verlaten menselijke kolonie. De bewoners die hier ooit hoopvol neerstreken, zijn spoorloos verdwenen. Struinend door het Pompeï van de toekomst, hoort u een soundtrack van verhalen, muziek, gesprekken en live omgevingsgeluiden, onder leiding van een dienstbode die daar is achtergelaten. Alle voorstellingen zijn ook in het Engels toegankelijk.
Technostalgia neemt u mee de toekomst in. De mensheid heeft de Aarde verlaten en een poging gedaan zich op Mars te vestigen. Maar het leven op Mars blijkt veel vijandiger dan gedacht en iedereen krijgt chronische heimwee naar de Aarde. Weer zoekt de mens naar een nieuwe plek. Ergens in de oneindigheid moet er toch een plek zijn waar alles goed en mooi is?
Een laatste achtergebleven dienstbode heet ons welkom. Samen wandelen we door de restanten van een verlaten wereld. Hij blikt met ons terug op de vruchteloze pogingen van de mens om hier een nieuwe wereld vorm te geven. We maken kennis met voormalige Marsbewoners; een demente, zwangere jonge vrouw, een vader wiens kind wil buitenspelen, een biologe met de taak om eetbaar voedsel te kweken en een rasoptimistische man. Door een koptelefoon horen we hun verhalen, flarden van dialogen uit het verleden, live omgevingsgeluiden en muziek, terwijl we door het in de steek gelaten landschap dwalen.
Onder regie van Ulrike Quade, met muziek van componistenduo Strijbos & Van Rijswijk, tekst van filmschrijver Marcel Roijaards en de stem van acteur Rick Paul van Mulligen wordt Technostalgia een audiotour die u rondleidt door het verlaten landschap van Mars.
,,Is there life on Mars? Bijna vijftig jaar nadat David Bowie zich deze vraag stelde wordt hij beantwoord door Ulrike Quade en haar gezelschap. En dat antwoord is er niet een om vrolijk van te worden.’’
Theaterkrant
,,Een moderne Ilias is het pronkstuk van een futuristisch Oerol. Het is een onheilspellend ruimteavontuur, waarin omgeving en audio mooi samenvallen.’’
NRC Handelsblad
,,Een knap gemaakte geluidswandeling die de sfeer ademt van de zieke toekomst uit Netflix-serie Black Mirror.’’
Volkskrant